Høstning af protein fra græs med grønne bioraffinaderier

Ph.d.-forsvar, mandag den 28. oktober 2024, Natália Hachow Motta dos Passos

Natália Hachow Motta dos Passos

I løbet af sine ph.d.-studier har Natália Hachow Motta dos Passos forsket i udvinding og produktion af proteiner fra foderafgrøder som lucerne og alm. rajgræs. Disse afgrøder forarbejdes i grønne bioraffinaderier, som omdanner plantemateriale til værdifulde produkter, herunder protein. Natália’s forskning har fokuseret på at forbedre metoderne til proteinudvinding ved at optimere udvindingen af protein fra lucerne samt omdanne græsbiprodukter til værdifulde proteiner, der potentielt kan anvendes til menneskeføde.

Da den globale efterspørgsel på protein stiger, er det afgørende at finde bæredygtige løsninger til at imødekomme dette behov. Hendes forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan grønne bioraffinaderier effektivt kan producere protein fra almindelige afgrøder og fremme bæredygtige landbrugsmetoder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Bio- og Kemiteknologi, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.
Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 28. oktober 2024 kl. 13:00 – 16:00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Institut for Bio- og Kemiteknologi, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 10C, 8000 Aarhus
Afhandlingens titel: Forbedring af proteinudvinding og produktion i et grønt bioraffinaderi til værdiskabende produkter
Kontaktinfo: Natália Hachow Motta dos Passos, e-mail: nhm@bce.au.dk, tlf.: +45 50298447