Aarhus Universitets segl

Avl for bedre fodereffektivitet hos malkekvæg – En vej til mere bæredygtig kvægavl

Ph.d.-forsvar, Mandag den 4. november 2024, Rasmus Bak Stephansen

Rasmus Bak Stephansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Rasmus Bak Stephansen forsket i de kvantitative genetiske aspekter af fodereffektivitet hos malkekvæg og udviklede nye statistiske modeller, som mælkeproducenter verden over potentielt kan anvende til at forbedre deres miljømæssige- og økonomiske bæredygtighed. Rasmus Bak Stephansen har undersøgt, hvordan nye statistiske modeller, udviklet på et unikt internationalt forskningsdatasæt og valideret på data fra et 3D-kamerabaseret system, kan forbedre fodereffektivitet hos malkekøer gennem genetik uden at gå på kompromis med malkekøernes produktivitet og dyrevelfærd.

De nye forskningsresultater bidrager til den kvantitative genetiske forståelse af fodereffektivitet og viser, at fodereffektivitet ændrer sig genetisk inden for og på tværs af laktationer, hvilket understreger vigtigheden af at registrere data i den produktive levetid. Desuden viste forskningen, hvordan fodereffektivitet kunne forbedres uden at gå på kompromis med produktivitet og dyrevelfærd og potentielt være en vej til at reducere klimagasudledninger fra kvægbruget.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 4. november 2024 kl. 12:00
Sted: Bygning 1632, lokale 201, AIAS, Aarhus Universitet, Høegh-Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Avl for bedre fodereffektivitet hos malkekvæg
Kontaktinfo: Rasmus Bak Stephansen, e-mail: rasmus.stephansen@qgg.au.dk, tlf.: +45 6176 4959