Biokul: fra græssidestrøm til sundere dyr

Ph.d. -forsvar, fredag den 15. november 2024, Andrej Šáner

Andrej Saner

I sine ph.d-studier har Andrej Šáner forsket i brugen af ​​græsfiberrester fra produktion af grønt protein som råmateriale til produktion af biokul. Biokul er karboniseret biomasse produceret ved forhøjede temperaturer (over 300 °C) i fravær af ilt – det, som kaldes for pyrolys - og biokul har flere anvendelsesformål inden for landbrug og husdyrhold.
Andrej Šáner har undersøgt, hvordan forskellige arter af græs og niveauet af græsforarbejdning under proteinproduktionen påvirker udbyttet og kvaliteten af ​​græsproduceret biokul. Også anvendelse af biokul i dyrefoder som toksinbindemiddel er blevet undersøgt.
De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af ​​pyrolyse af råmaterialer produceret af græs samt brugen af ​​resulterende biokul i dyrefoder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: fredag den 15. november 2024 kl. 10:00
Sted: 8814-3075, Auditorium, AU Viborg, Aarhus Universitet, Blichers Allé 20,8830 Tjele
Afhandlingens titel: Biokul produceret af bioraffineret, urteholdig pressekage til foder og andre tekniske formål
Kontaktinfo: Andrej Šáner, e-mail: a.saner@anivet.au.dk tlf.: +45 5065 5509

Bedømmelsesudvalg:
Professor Henrik Kofoed Nielsen, Department of Engineering Sciences, University of Agder, Norge

Professor Frederik Ronsse, Department of Green Chemistry and Technology, Ghent University, Belgien

Seniorforsker Mogens Larsen (forperson), Institut for Husdyr-og Veterinærvidenskab, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Søren Krogh Jensen, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Lektor Morten Ambye-Jensen, Institut for Bio-og Kemiteknologi, Aarhus Universitet, Danmark

Adjunkt Aidan Mark Smith, Institut for Bio-og Kemiteknologi, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS)
Ny Munkegade 120, bygn. 1521, 8000 Aarhus C.