Aarhus Universitets segl

Afsløring af de skjulte lag: En analyse af hvordan filtreringsbetingelser påvirker mælkekoncentrater

Ph.d.-forsvar, fredag, den 27. september 2024, Freja Mardal

Freja Mardal

Under sine ph.d.-studier undersøgte Freja Mardal akkumuleringen af proteiner, kaldet fouling, på et filter, der bruges til at adskille kasein og valleproteiner i mælk. Freja Mardal fokuserede på en ny tilgang til at studere fouling, og for første gang var hun i stand til at demonstrere, hvordan de små ændringer i de betingelser, der almindeligvis anvendes under filtrering, kan påvirke mineralindholdet og pH-værdien af kaseinrige koncentrater. Hun var i stand til tydeligt at visualisere den ikke-permanente karakter af de aflejrede proteiner og undersøgte også, hvordan disse ændringer kan påvirke de teknologiske egenskaber af mælkekoncentraterne.

Der blev gjort store bestræbelser for at sikre relevansen af studiet i forhold til produktion i industriel skala, så de nye forskningsresultater kan tilbyde værdifulde indsigter for industrien og udvikle yderligere viden på dette område.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Institut for Fødevarer, Det Tekniske Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: fredag den 27. september 2024 kl. 10:00.
Sted: Bygning 5910, lokale 214,  Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Agro Food Park 48, 8200 Aarhus N
Afhandlingens titel: Investigating Fouling in Membrane Filtration and Its Impact on Casein Micelle Structure
Kontaktinfo: Freja Mardal, e-mail: frmar@arlafoods.com, tlf.: +45 22314083
Bedømmelsesudvalg:
Seniorforsker, Genevieve Gesan-Guiziou, French National Institute for Agriculture, Food, and Environment, INRAE, France
Professor, Frank Lipnizki, Division of Chemical Engineering, Lund University, Sweden
Associate Professor, Lotte Bach Larsen (forperson), Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Professor, Milena Corredig, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Lead Scientist, Behnaz Razi Parjikolaei, R&D, Arla Foods Ingredients, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk