Antibakterielle Plantekombinationer for Sundere Husdyr

Ph.d.-forsvar, torsdag den 26. september 2024, Kevin S. Jerez Bogotá

Kevin Steven Jerez-Bogota

Hvad hvis kombinering af planter var nøglen til at forbedre sundhed hos husdyr og reducere forbruget af antibiotika? Dette spørgsmål motiverede Kevin Jerez’s forskning, hvor han undersøgte de forstærkede antibakterielle egenskaber af plantekombinationer til at kontrollere gastrointestinale infektioner hos smågrise og kyllinger. Keven Jerez’s forskning med økologiske smågrise udnyttede kombinationer af hvidløgs- og frugtpulver til at lindre patogene E. coli infektioner, effektivt forhindre fravænningsdiarré og fremme et sundere tarmmikrobiom. Derudover, undersøgte hans forsøg med kyllinger den forstærkede virkekraft af at kombinere en naturlig kilde af antibakterielle fedtsyrer og essentielle olier til at bekæmpe patogen C. perfringens, hvilket markant reducerede sygdommens påvirkning. Projektet var en del af MonoGutHealth, et træningsnetværk finansieret af Europa-Kommissionen (Marie Skłodowska-Curie Actions).

Denne doktorafhandling leverer essentiel indsigt i brugen af antibakterielle planter i husdyrsystemer, bestræber sig på at forbedre dyresundhed og velfærd, beskytte offentlig sundhed, samt bidrager til bæredygtig fødevareproduktion.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fødevarer og Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Teknisk Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Uge 39 den 26. september 2024 kl. 09:00
Sted: Lokale 5910 – 116, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Agro Food Park 48, 8200 Aarhus N.
Afhandlingens titel: Antibakteriel plantekombinationer for bedre gastrointestinal sundhed hos smågrise og slagtekyllinger
Kontaktinfo: Kevin Jerez Bogotá, e-mail: jerezbogota@food.au.dk, tlf.: +45 91198555
Bedømmelsesudvalg:
Associate Professor Nadia Everaert, Department of Biosystems – Nutrition & Animal Microbiota EcoSystems Lab (NAMES), KU Leuven, Belgium
Professor Andrew Van Kessel, Department of Animal and Poultry Science, University of Saskatchewan, Canada
Professor Carl-Otto Ottosen (Forperson), Institut for Fødevarer – Planter, Fødevarer & Klima, Aarhus University, Danmark
Hovedvejleder:
Seniorforsker Martin Jensen, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Seniorforsker Nuria Canibe, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab – Sundhed for tarm og vært, Aarhus Universitet, Danmark
Seniorforsker Ole Højberg, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab – Sundhed for tarm og vært, Aarhus Universitet, Danmark
Uddannelsesansvarlig Ricarda Margarete Engberg, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab – Sundhed for tarm og vært, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.