Aarhus Universitets segl

Forvaltning af heden - nye indsigter i samspillet mellem effekterne af kvælstofdeposition, græsning og slåning

Ph.d.-forsvar, mandag den 13.maj 2024 ved Mathias Emil Kaae

Mathias Emil Kaae

I løbet af sit ph.d.-studium har Mathias Emil Kaae undersøgt, hvordan kvælstofdeposition, slåning, og græsning fra hjortevildt og husdyr påvirker vegetationen på klit – og tør hede. Kvælstofdeposition viste sig at have en negativ effekt på vegetationen, hvor følsomme mosser og laver blev fortrængt af græsser. På heder anvender man ofte driftsformen slåning i hedeplejen, men resultaterne fra denne undersøgelse viser, at hvis det gøres årligt, vil det fremme græsser i stedet for dværgbuske. Et vigtigt resultat fra dette projekt var, at hjortevildt har en overraskende positiv betydning idet hjorte formår at bremse tilbagegangen for karakteristiske arter på heden.
De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af heder som økosystem, og hvordan vi kan forvalte dem fremover.

Ph.d.-studiet er gennemført ved, Institut for Ecoscience, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den Ph.d.-studerende.

Tid: mandag den 13.maj 2024 kl. 13:00
Sted: Bygning 1110, lokale 223, Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet, C. F Møllers Allé 8, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Effects of nitrogen deposition on heathlands in Denmark
Kontaktinfo: Mathias Emil Kaae, e-mail: mek@ecos.au.dk, tlf.: +45 42 40 05 68

Bedømmelsesudvalg:
Professor Laurence Jones, UK Centre for Ecology and Hydrology, United Kingdom

Professor Per Gundersen, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet, Danmark

Professor Martin Holmstrup (forperson), Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Christian Frølund Damgaard, Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Seniorrådgiver Jesper Leth Bak, Institut for Ecoscience Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.